Stepan Sarpanevalle Taito-Finlandia 2015 -palkinto

Kelloseppä Stepan Sarpaneva on saanut Suomen Kädentaidon Messujen myöntämän niin sanotun Taito-Finlandian 2015. Palkinnon saajan valitsi ehdokasjoukosta muotoilija Harri Koskinen.

”Kelloseppä Stepan Sarpaneva on hyvä esimerkki korkeatasoisen käsityön ja muotoilun liiton merkityksestä tänä päivänä. Korkealaatuisten tuotteiden täytyy olla karaktäärisiä, jotta ne ovat haluttavia. Vahvan henkilöbrändin luonti vaatii kovaa työtä ja Sarpaneva on myös kansainvälisesti tunnettu. Näkemyksellisen osaamisen kautta syntyy myös muita työllistävä vaikutus”, toteaa muotoilija Harri Koskinen perusteluissaan.

Sarpaneva: Brändiksi voi yltää ehkä vuosikymmenessä

”Taito-Finlandia on hieno kunnianosoitus työtäni ja koko kellosepänammattikuntaa kohtaan. Olen otettu tullessani valituksi monien intohimoisesti alaansa harjoittavien joukosta”, Stepan Sarpaneva toteaa.

”Brändin syntyminen vaatii aikaa ja pitkäjänteisyyttä eikä 10 vuotta kellomaailmassa ole mitään. Kellojen valmistaminen Sveitsin ulkopuolella on jo haasteellista ja myyminen vielä aivan toinen tarina. Toisaalta asiat eivät aina saa onnistua liian helposti, sillä uskottavuus syntyy hitaasti”, Sarpaneva jatkaa.

Hänen mukaansa suurin osa kelloista valmistuu suoraan kuluttajille ilman välikäsiä, mikä antaa mahdollisuuden pieniin sarjoihin ja yksittäiskappaleisiin. Tällöin ei käsityöläisenä puudu saman toistamiseen. Sarpanevan muistuttaa, että massatuote ei myöskään ole yhtä kiinnostava kuin vaikeasti saatavilla oleva tuote.

”Yrittäminen ylipäätänsä Suomessa tai muualla ei ole koskaan helppoa, mutta jos tahtoa ja näkemystä löytyy, niin suosittelen kokeilemaan. Kannattaa olla pitkäjänteisyyttä, omanlaista näkemystä ja ennen kaikkea sydäntä, niin joskus jopa onnistuu. Suomessa valmistettuja tuotteita kannattaa ja pitää tukea. Usein ne oman kylänkin tuotteet ovat parempia kuin jossain muualla”, Suomen Kelloseppäliiton jäsen, kelloseppä Stepan Sarpaneva päättää.

Sarpanevan ateljeella Helsingin Kaapelitehtaalla syntyy vuodessa noin 50 hinnakkaampaa Sarpaneva- ja 100 edullisempaa S.U.F-kelloa (Sarpaneva Uhren Fabrik). Töissä on kausiluonteisesti ja tilausmääristä riippuen jopa viisi kelloseppää.

Stepan Sarpaneva on saanut kelloistaan useita kansainvälisiä tunnustuksia, kuten Red Dot -muotoilupalkinnon vuonna 2009 sekä kaksi Chicagon Ateneumin myöntämää Good Design -palkintoa. Sarpanevan kellomalli oli tänä vuonna loppukilpailussa mukana miesten kellojen sarjassa alan vaativimmassa kisassa, Grand Prix d’Horlogerie de Genèvessä (GPHG).

Useita hienoja ehdokkaita

Taito-Finlandia-palkinnon saajaksi olivat tänä vuonna ehdolla Molla Mills eli Mari Leppälä (Helsinki), Noolan Oy (Pietarsaari), Raision Puusepät Oy (Raisio) ja Stepan Sarpaneva, Sarpaneva Watches (Helsinki).

Voittajan valinnut Harri Koskinen totesi ehdokkaiden tason huikeaksi. Koskinen kiitteli Taito-Finlandian valintaraatia, joka oli hänen mielestään tehnyt loistavaa taustatyötä.

”Jokainen neljästä ehdokkaasta on vahva osaaja ja huippu alallaan, joten kuka tahansa heistä olisi voitu valita voittajaksi. Tänä vuonna ehdokasasettelussa painottui käsityön ja muotoilun yhdistelmä”, Koskinen perustelee.

Taito-Finlandia jaettiin nyt neljättä kertaa. Tunnustuksella halutaan nostaa esiin merkittäviä käsityö- ja taitokulttuuria edustavia osaajia sekä lisätä alan arvostusta.

Voittaja sai Suomen Kädentaidot -messujen 20-juhlavuoden kunniaksi Tampereen Messut Oy:n lahjoittaman 5000 euron palkintosumman sekä Oiva Toikan Taito-Finlandialle suunnitteleman lasiveistoksen.